Home » , , » Tradisi Begalan dan Grebeg Suran

Tradisi Begalan dan Grebeg Suran

Adat Begalan
Neng tlatah Banyumas, ana adat begalan. Begalan sekang tembung begal sing tegese rampogan utawa rampog, Begalan tegese rampogan utawa ngrampog wong sing agi mlaku neng tengah dalan. (Di daerah Banyumas ada adat begalan. Begalan bersal dari kata begal yang berarti perampokkan atau rampok. Begalan artinya perampokkan atau merampok orang yang sedang berjalan di tengah jalan.)

Tradisi begalan biasane dianakna neng hajatan pengantenan. Begalan deanakna angger ana bocah pengantenan anak mbarep olih jodho anak mbarep, anak ragil karo anak ragil, utawa anak mbarep karo anak ragil. Begalan depercaya bisa nyingkirna reridu wong  umah-umah.(Tradisi begalan biasanya diadakan pada hajatan pernikahan. Begalan diadakan jika ada anak menikah anak pertama mendapat jodoh anak pertama, anak terakhir dengan anak terakhir, atau anak pertama dengan anak terakhir. Begalan dipercaya bisa menyingkirkan halangan orang berumah tangga.)
bEGALAN
Piranti sing dienggo begalan yakuwe piranti pedangan. Bekakas kaya dene ian, ilir, kukusan, kekeb, pedaringan, layah, centhong, irus, lan siwur. Uga ana kasil tani kaya dene pala gemantung, pala pendhem, pari, beras kuning, sambatan, lan dhuwit klening. Sebenere, bekakas begalan mau nggo lambang utawa duweni makna lan piwulang maring penganten sakloron anggone arep umah-umah. (Peralatan yang digunakan begalan yaitu peralatan dapur. Peralatan seperti tampah nasi, kipas, penutup nasi, tempat beras, cobek, sendok nasi, sendok sayur, dan gayung. Juga ada hasil pertanian seperti buah-buahan yang bergantung, buah-buahan yang ada dalam tanah, padi beras kuning, ramuan herbal,  dan uang logam, Sebenarnya peralatan begalan tadi untuk lambang atau memiliki makna dan pengajaran kepada kedua pengantin dalam berumah tangga.)

Pertakonan isine wacan
Wangsulana pertakonan neng ngisor kiye !
1. Neng tlatah ngendi sing biasane ana adat begalan?
Adat begalan biasane denakna neng tlatah Banyumas?
2. Apa tegese begalan?
Tegese begalan yakuwe rampogan utawa ngrampog wong sing agi mlaku neng tengah dalan.
3. Adat begalan biasane deanakna neng kegiyatan apa?
Tradisi begalan biasane dianakna neng hajatan pengantenan
4. Apa bae bekakas sing dienggo begalan?
Bekakas sing deenggo begalan kaya dene ian, ilir, kukusan, kekeb, pedaringan, layah, centhong, irus, lan siwur.
5. Begalan kuwe denankna tumrap bocah sing kepriwe?
Begalan deanakna angger ana bocah pengantenan anak mbarep olih jodho anak mbarep, anak ragil karo anak ragil, utawa anak mbarep karo anak ragil. 

Tradisi Grebeg Suran
Suran utawa Grebeg Suran yakuwe upacara adat sing deanakna dening masyarakat Banyumas nggo nyambut Tahu Baru Hijriah. Upacara kiye beda-beda cara ngleksanakna neng saben desa sing ana neng tlatah Banyumas. Umume upacara deanakna kanthi nggawa panganan maring lurung-lurung nganggo tenong (wadah sing degawe saka anaman pring). Banjur panganan kuwe degawa maring papan nggo ndonga. Sawise kuwe, panganan bakal debagi maring kabeh wong sing padha teka.(Suran atau Grebeg Suran adalah upacara adat yang diadakan masyarakat Banyumas untuk menyambut Tahun Baru Hijriah. Upacara ini berbeda-beda cara melaksanakannya di setiap desa yang ada di wilayah Banyumas. Umumnya upacara diadakan dengan membawa makanan ke jalan-jalan menggunakan wadah yang terbuat dari anyaman bambu. Kemudian makanan tersebut dibawa ke tempat untuk berdoa. Setelah itu makanan dibagikan kepada semua orang yang hadir.)
Grebeg Suran
Suran asale saka tembung sura (Asyura) yakuwe tanggal 10 Muharam. Tanggal kuwe deanggep suci dening wong Islam Banyumas sebab neng dina kuwe Nabi Nuh ndharatna kapale. Mula para warga kerep nyebut wulan Muharam utawa wulan Sura.(Suran berasal dari kata Sura (Asyura) yaitu tanggal 10 Muharam. Tanggal tersebut dianggap suci oleh orang Islam Banyumas sebab di hari itu Nabi Nuh mendaratkan kapalnya. Maka para warga sering menyebut bulan Muharam atau bulan Sura.)

Pertakonan isine wacan
Wangsulana pertakonan neng ngisor kiye !
1. Irah-irahan sing trep kanggo wacan neng dhuwur yakuwe?
Irah-irahan sing trep kanggo wacan neng dhuwur yakuwe Grebeg Suran.
2. Grebeg suran umume deanakna karo nggawa panganan maring ngendi?
Grebeg suran umume deanakna karo nggawa panganan maring lurung-lurung lan maring papan nggo ndonga.
3. Tanggal 10 Muharam neng warga Banyumas deanggep suci sababe?
Tangga 10 Muharam neng warga Banyumas sebab neng tanggal kuwe Nabi Nuh ndharatna kapale.
Adat Rasulan
Adat Rasulan utawa bresih desa utawa merthi dhusun nganti siki esih tetap delestraikake neng masyarakat. Acara kuwe deanakna saben setahun sepisan, sabubare mangsa panen. Roncene acara Rasulan ana sing deanakna gedhe-gedhean, ana uga sing mung prasaja. Wose wis kecakup kebutuhan utawa prelune. Werna-werna kesenian adat lumrahe digelar neng acara Rasulan. Ana Reyog, dhogeran, jathilan, lengger, ebeg, lan campursari. (Adat Rasulan atau Bersih Desa atau Merthi Dhusun sekarang masih tetap dilestarikan oleh masyarakat. Acara tersebut diadakan setiap setahun sekali, setelah musim panen. Kegiatan Rasulan ada yang diadakan secara besar-besaran, ada juga yang secara sederhana. Intinya sudah tercukupi kebutuhan atau hajatnya. Bermacam-macam kesenian adat digelar pada acara Rasulan. Ada reog, dhogeran, jathilan, lengger, ebeg, dan campursari.)

4. Roncene acara Rasulan ana sing deanakna gedhe-gedhean, ana uga sing mung prasaja. Apa tegese tembung prasaja?
Tembung prasaja tegese apa anane.
5. Kapan biasane acara rasulan deanakna?
Acara rasulan biasane deanakna saben tahun sauwise panen.
6. Apa bae kesenian adat sing digelar neng acara Rasulan?
Kesenian sing digelar neng acara Rasulan yakuwe reyog, dhogeran, jathilan, lengger, ebeg, lan campursari. 
Adat Nyadran
Kanggone masyarakat Jawa, nyadran kuwe wis dadi adat. Nyadran kuwe kegiyatan ngresik kubur karo kirim donga maring leluhur sing wis pada seda. Nyadran delaksanakna neng wulan Ruwah, ngarepna wulan puasa. Tradisi Nyadran kuwe delakoni wiwit tanggal 17 nganti enthonge wulan Ruwah. (Bagi masyarakat Jawa Nyadran sudah menjadi adat. Nyadran itu kegiatan membersihkan dan mengirim doa kepada para leluhur yang sudah meninggal. Nyadran dilaksanakan di bulan Ruwah, sebelum bula puasa. Tradisi Nyadran dilaksanakan mulai tanggal 17 sampai habisnya bulan Ruwah.)

Resik kubur karo kirim donga delakoni nggo ngormati para leluhur sing wis pada seda karo nyuwunake pangapura maring Gusti Allah seakehe dosa-dosane para leluhur supaya detampa neng ngarsane Gusti Allah kanthi apik. Kanthi kahanan kubur utawa pesareane sing resik, dekarepna para leluhur sing wis pada sedha kuwe seneng lan pirsa anak putune pada eling senajan wis ana neng alam kelanggengan.(Membersihkan kuburan dan mengirim doa dilaksanakan untuk menghormati para leluhur yang sudah meninggal dan memintakan pengampunan dari Gusti Allah terhadap dosa-dosa para leluhur supaya diterima di hadapan Gusti Allah dengan baik. Dengan keadaan kuburan atau pesarehan yang bersih, diharapkan para leluhur yang sudah meninggal merasa senang melihat anak cucunya masih ingat walaupun sudah ada di alam keabadian.)

7. Apa tujuane acara Nyadran?
Tujuane acara Nyadran yakuwe ngrumati para leluhur.
8. Neng wulan apa tradisi Nyadran delaksanakna?
Tradisi Nyadran delaksanakna neng wulan Ruwah.
9. Kapan adat Nyadran deanakna?
Adat Nyadran deanakna wiwit tanggal 17 nganti enthonge wulan Ruwah.
10. Apa bae wujude acara adat Nyadran?
Wujude adat Nyadran yakuwe resik kubur karo kirim donga nggo  para leluhur sing wis pada sedha.
Posted by Nanang_Ajim
Mikirbae.com Updated at: 7:12 PM

0 komentar:

Post a Comment

Mohon tidak memasukan link aktif.