Gatekna andharan neng ngisor kiye. Tembang pangkur titikane yakuwe :
- Saben sapada isine 7 gatra. Gatra yakuwe cacahe larik saben sapada.
- Saben segatra kedadeyan sekang guru wilangan : 8, 11, 8, 7, 12, 8, lan 8. Guru wilangan yakuwe cacahe wanda utawa suku kata saben selarik.
- Saben segatra guru lagune tiba : a, i, u, a, u a, i. Guru lagu utawa dhong dhing, yakuwe tibane swara vokal neng pungkasan gatra utawa larik.
- Wateke tembang pangkur kuwe sereng (galak), gregetan (kepengin tumindhak), srengen (nesu), lan cocog nggo mitutur)
Negesi Tembang Pangkur
Tulisen tembung sing koanggep angel neng tembang Pangkur terus goletna tegese. Gatekna contone.
No. | Tembung sing angel | Tegese tembung |
---|---|---|
1. | Mingkar-mingkur | Nyingkiri |
2. | Angkara | Napsu |
3. | Mardi siwi | Mulang putra |
4. | Sinawung | Karonce |
5. | Kidung | Tembang |
6. | Sinuba Sinukarta | Dirumati |
7. | Pakartining | Panguripan |
8. | Luhung | Luhur |
9. | Kretarta | Mangerteni |
10. | Ageming | Busana |
11. | Akarana | Menawa |
12. | Aji | Panguripan |
Negesi Ukara Tambang Pangkur
Mingkar mingkuring angkara
Tegese : Nyingkiri hawa napsu (Menahan diri dari nafsu angkara)
akarana karenan mardi siwi
Tegese: Menawa seneng ngajari putra (karena berkenan mendidik putra)
sinawung resmining kidung
Tegese : Karonceng indahing tembang (disertai indahnya tembang)
sinuba sinukarta
Tegese : Dirumati (ihias penuh variasi)
mrih ketarta pakartining ilmu luhung
Tegese : Supaya mangerteni panguripan iku ngilmu luhur (agar menjiwai tujuan ilmu luhur)
kang tumrap ing tanah jawa
Tegese : kang ana ing tanah jawa (yang berlaku di tanah Jawa)
agama ageming aji
Tegese: Agama dadi busana panguripan (agama sebagai “pakaian”nya perbuatan )
Mangsuli Pertakonan Bab Isine Tembang Pangkur
1. Apa tegese mingkar-mingkure angkara?
Nyingkiri hawa napsu
2. Apa mawon sing kedhah digatekake pendhidhik nalika ndhidihik siswa?
Paring tuladha kang becik
3. Apa mawon sing saged dados lantaran kangge mulang siswa?
Basa sing apik, bijaksana lan karonceng indahing tembang
4. Apa tujuwane mulang siswa? Ngangge pinten-pinten cara?
Supaya mangerteni panguripan iku ngilmu luhur
5. Apa tegese agama ageming aji?
Agama dadi busana panguripan
Nulis lan Nritakna Isi Tebang Pangkur
Mingkar (menghindar) mingkuring (menghindari) angkara (sifat angkara), akarana (karena) karenan (hendak) mardisiwi (mendidik anak/putra). Menjauhkan dan membelakangi sifat angkara, karena berkehendak mendidik anak.
Pendidikan yang paling efektif bagi anak adalah memberikan contoh. Para orang tua di sini memberi perintah untuk melakukan hal-hal yang baik dan melarang yang buruk sebelum melakukannya sendiri terlebih dahulu. Seorang ayah yang ingin mendidik anaknya, hendaknya menghindari perilaku buruk agar kelak si anak dapat mencontoh ayahnya.
Sinawung (dibingkai, disamarkan) resmining (dalam keindahan) kidung (lagu/tembang), sinuba (dihias) sinukarta (dibuat penuh variasi). Dibingkai dalam keindahan lagu, dihias dan dibuat lebih bagus (syairnya).
Ketika mendidik anak, hendaknya dilakukan dengan bahasa yang baik dan cara yang bijaksana. Sinawung resmining kidung artinya nasehat tadi dibingkai dalam bentuk lagu, seperti bait-bait Serat Wedatama ini. Dengan bentuk lagu, seseorang yang mendengar nantinya akan berkesan dan mengingat selalu nasihat yang disampaikan.
Ini juga mengandung kiasan agar dalam memberi nasihat hendaknya dilakukan dengan perkataan baik, agar yang mendengar senang dan berkesan, bukan malah marah dan tersinggung.
Sinuba sinukarta bermakna si anak harus diperlakukan dengan selayaknya dan dengan perlakuan yang baik dan mempesona. Semua itu agar si anak tidak tertekan dan merasa disayang, sehingga timbul kecenderungan terhadap kebaikan.
Mrih (agar) kretarta (menjiwai) pakartine (tujuan) ngelmu (ilmu) luhung (luhur). Agar berkembang/menjiwai perbuatan yang berdasar ilmu luhur.
Setelah si anak terbiasa melihat contoh dan sudah cenderung ke arah kebaikan, dia akan mudah untuk dibiasakan melakukan perbuatan baik. Segala amalan kebaikan akan dijiwai dengan sepenuh hati. Si anak akan mengembangkan kebaikan-kebaikan dalam dirinya, sehingga si anak pada akhirnya akan mencapai tahap ilmu luhung.
Ilmu luhung adalah kesempurnaan ilmu menurut ajaran Jawa, yakni ilmu batin dan akhlak, bukan sekadar petuah-petuah dan juga bukan sekadar gerak tubuh, tetapi pencapaian jiwa. Ini adalah konsep sufistik dari ajaran Jawa, membiasakan diri agar kemampuan batin berkembang.
Kang (yang) tumrap (berlaku) ing (orang di) tanah Jawa (tanah Jawa), agama (agama) ageming (pakaian) aji (perbuatan). Yang bagi orang Jawa, agama adalah pakaian-nya perbuatan.
Nah, inilah pamungkas dari seluruh rangkaian pendidikan, yakni kemuliaan jiwa. Seseorang yang berjiwa mulia akan sangat pantas berbaju agama. Inilah yang menyebabkan akhir tembang tersebut adalah agama ageming aji, yang artinya agama adalah pakaian-nya perbuatan.
0 komentar:
Post a Comment
Mohon tidak memasukan link aktif.